Κυριακή 17 Μαρτίου 2013

Γιολάντα Σεβέρη, πιανίστα-καθηγήτρια πιάνου (1914 - 2008)


Εκλεκτή σύγχρονη πιανίστα και καθηγήτρια πιάνου. Γεννήθηκε στην Αίγυπτο στις 26-11-1914, όπου και σπούδασε πιάνο με τον Πολωνό Joseph Szulc (μαθητή του περίφημου Leschetitzky). Συνέχισε στη Μουσική Ακαδημία του Βερολίνου και πήρε δίπλωμα σολίστ με διάκριση. Έχει παίξει με Συμφωνικές Ορχήστρες και Συγκροτήματα, ενώ υπήρξε στην Αίγυπτο (Αλεξάνδρεια) η δημιουργός και εμψυχώτρια του "Trio Italiano" και του οργανικού-φωνητικού Συγκροτήματος "Pro Musica", που διηύθυνε για πολλά χρόνια. Έχει συνεργαστεί με φημισμένους καλλιτέχνες (όπως ο βιολιστής Μπαρτ, ο τσελίστας Χέλσερ, κ.ά.) και έχει συμπράξει ως σολίστ με πολλές Ορχ. Επίσης, με την τσελίστα Όλγα Αντσιφέροβασχημάτισε (στην Ελλάδα) το ντούο «Pro Musica». Έζησε από καιρού στην Ελλάδα, μετέχοντας σε ρεσιτάλ και σε συναυλίες μουσικής δωματίου. Έχει παίξει σε Α΄ ελλ. εκτέλεση (υπο τη δ/νση του Γιάννη Αυγερινού) τα Κοντσερτίνα του Γκέντσμερ και του Ντε Φάλλια. Δίδαξε πιάνο στο Εθνικό Ωδείο (από το 1981). Υπήρξε επίσης καθηγήτρια καί έφορος της Σχολής πιάνου του Ωδείου Μουσικός Σύνδεσμος Αθηνών (όπου δίδαξε και τις τάξεις "prima-vista" και μουσικής δωματίου). Στους διπλωματούχους μαθητές της η Αιμιλία Ράπτη, ο Κώστας Χάρδας, ο Σπύρος Κίζας, η Αγγελική Σωτήρου, κ.ά. Τέλος, είχε σχηματίσει πιανιστικό «ντούο» με τη Ρίτα Κωνσταντινίδου-Βούρτση. Πέθανε την 1η Δεκεμβρίου του 2008 στην Γερμανία σε ηλικία 94 ετών.

Η μουσική ήταν η ζωή της, όσοι την γνωρίσαμε θα την θυμόμαστε πάντα ώς μία σπουδαία πιανίστα και παιδαγωγό αλλά και ως έναν υπέροχο άνθρωπο.

Χ.Κ.

1 σχόλιο:

  1. Ήταν πράγματι πολύ σπουδαία!!!! Έχω ακούσει τα καλύτερα από τους ανθρώπους που την γνώριζαν καλά.Εγώ την συνάντησα μία φορά,'όταν κάθισε δίπλα μου σε κάποιες εξετάσεις του Εθνικού Ωδείου. Καθόμασταν πίσω-πίσω στις σειρές του τρίτου ορόφου,στην μακρόστενη εκείνη αίθουσα.Με εντυπωσίασε η παρατήρηση της για ένα σημείο στο έργο του Μ. Καλομοίρη το οποίο ήταν το ίδιο για όλους τους σπουδαστές(οι απόφοιτοι του Εθνικού το ξέρουν).Επειδή λοιπόν υπήρχε ένα πολύ δύσκολο σημείο,όλο οκτάβες στο αρ. χέρι σε γρήγορη ταχύτητα,και όλοι σκαλώναμε σ'αυτό,είπε -"ήθελα ν'άξερα αν υπάρχει πιανίστας, να μπορεί να παίξει αυτό το σημείο έτσι όπως το έχει γράψει ο Καλομοίρης?!-"όταν αυτό το σχόλιο το λέει μια Δεξιοτέχνις του πιάνου!!Αυτό με ηρέμησε,διότι όλο το καιρό που μελετούσα το έργο,τα "έβαζα" με τον εαυτό μου που δεν μπορούσα να το καταφέρω...Τη θυμάμαι με πολύ αγάπη!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Σώμερσετ Μωμ, «Διακοπές στο Παρίσι» βιβλιοπαρουσίαση.

Εξαιρετική αναγνωστική εμπειρία που προτείνω στους βιβλιόφιλους. Στο «Διακοπές στο Παρίσι», ο Μωμ παρακολουθεί τον νεαρό ήρωά του καθώς έρχε...